Logboek


30 december 2013

Veder gebouwd aan het kastframe. Alle verbindingen worden verstevigd met duvels. Over de indeling van de kast ben ik nog niet helemaal uit. De voorkant is namelijk zo breed dat twee deurtjes net iets te breed worden. Een optie is om een kolom lades te maken.


28 december 2013

Een begin aan het frame voor de kast in de kajuit is gemaakt. Nog niet bevestigt, maar wel op maat gemaakt.


24 december 2013

Het deurtje voor het kastje in de neus van de boot is gemonteerd. Een zespuntige kompasroos van fineer heb ik aangebracht op het deurtje.

12 december 2013

Afscheiding in de boeg gemonteerd. Het kastdeurtje ben ik momenteel nog mee bezig, maar daar verschijnt binnenkort een artikeltje over.

Verder heb ik het zeil van de kajuit wat beter bevestigt met een aantal nieuwe Tenax-knoppen. Enkele knoppen waren losgescheurd, waardoor het zeil constant door de wind werd open geblazen.

3 november 2013

Na een hele hoop schilderwerk was het dan eindelijk zover dat  alle planken en plinten weer in de boot gemonteerd konden worden.

20 oktober 2013

Ik heb slijp- en laswerk aan de achterkant van de stuurhut laten doen. De buitenboordmotor kon voorheen niet ver genoeg omhoog klappen om uit het water te komen. Een stuk staal is weg geslepen en vervangen door een stevige U-vormige buis.

11 september 2013

Het raam en rubbers linksvoor in de kajuit is nu ook vervangen.

9 september 2013

Raampje rechtsvoor in de kajuit is vervangen. Rubber moest vervangen worden, omdat deze lekte. Ik heb meteen de kans aangegrepen om het verweerde raam te vervangen voor een mooi doorzichtig stuk plexiglas.

29 augustus 2013

Luiken zijn gezaagd in de liggende vlakken.

28 augustus 2013

De liggende vlakken van de banken zijn afgewerkt met plaatmateriaal.

26 augustus 2013

Opstaande platen van de banken heb ik op maat gemaakt en ventilatieroosters zijn aangebracht.

24 augustus 2013

Vloerplaten en scheidingswand tussen kajuit en stuurhut zijn allemaal verzien van twee lagen grondverf en twee lagen witte lak.

12 augustus 2013

Luiken gezaagd met de decoupeerzaag.

11 augustus 2013

Vloerplaten op maat gezaagd. Luiken zal ik nog zagen, om de bilge goed toegankelijk te maken.

10 augustus 2013

Het volledige frame is gemonteerd. De balken zijn nog onbehandeld, maar ik zal ze uiteindelijk lakken.

9 augustus 2013

De eerste helft van het frame voor de vloer is gemonteerd. Het was nog erg lastig om de bepalen op welke hoogte de verschillende balken gemonteerd moesten worden om een vlakke vloer te kunnen leggen.


3 augustus 2013

Plaatmateriaal op maat gemaakt en bevestigd. Eindelijk weer een afgesloten kajuit!


30 juli 2013

Het staal dat de overgang vormt van de kajuit naar de stuurhut in de epoxy-primer gezet. Verder een begin gemaakt aan het deurkozijn.

  

9 juni 2013

Volledige betimmering en stuur- en gasinrichting is verwijderd uit de stuurhut. Scheidingswand tussen kajuit en stuurhut is ook verwijderd.

  

2 juni 2013

Het laatste stuk plafond heb ik in de primer gezet. Het resultaat is een kajuit die volledig ontroest en geverft is, met uitzondering van de 10cm plafond dat tegen de scheidingswand naar de stuurhut aan zit. Hier kan ik niet goed bijkomen en zal ik dus doen als de scheidingswand eruit ligt.
  

26 mei 2013

Vandaag een nieuwe Tercoo-schijf gebruikt om nog een vlak van het plafond kaal te halen. Verder twee van de vier vlakken in de epoxy-primer gezet. Nu dus nog één vlak kaal te halen en twee te schilderen.
  

20 mei 2013

Ik ben begonnen aan het laatste stuk onbehandeld staal in de kajuit, namelijk het plafond. Ongeveer de helft heb ik nu kaal weten te schuren. Het constant in de lucht houden van de boormachine maakt dit erg zwaar werk.

De Tercoo-schijf heeft z'n beste tijd gehad. Een aantal pennen zijn afgebroken en het rubber begint te slijten.
  

18 mei 2013

Tweede laag primer aangebracht op de bodem van de kajuit. Verder een deel van de wand tussen de stuurhut en kajuit gesloopt. Ik ben ook begonnen met het demonteren van de bankjes en wandplaten in de stuurhut. Helaas kan ik niet verder met dit werk, omdat dit ten koste gaat van de stuurinrichting. Verder slopen zou betekenen dat de boot niet meer vaarklaar is. Dit betekent dat ik het werk aan de bodem en wanden van de stuurhut in verschillende fases zal moeten doen. Ook wacht mij nog het vervelende klusje van het behandelen van het plafond in de kajuit.
  

12 mei 2013

Ik heb bodemplaat van de kajuit in één laag epoxy-primer gezet. Op sommige plekken heeft de verf niet helemaal goed gehecht. Dit is veroorzaakt door teer wat ik op de wanden heb laten zitten. 

Er ontstond een kleine lekkage door de sponning van een van de voorramen. Deze heb ik dicht gekit. In een later stadium zal ik de twee voorramen vervangen, omdat wind en zand het plexiglas helemaal ondoorzichtig heeft gemaakt.
  

4 mei 2013

Vloer is volledig gesloopt en de laatste schroeven en stukken hout in de kajuit heb ik verwijderd van het staal. Volgende stap is de bodemplaat kaal schuren en primeren.
  

20 april 2013

Wanden aan bakboord en stuurboordzijde zijn kaal geschuurd en geprimerd.
  

9 april 2013

Drie nieuwe ramen zijn met verse raamrubbers geplaatst. De twee sponningen aan stuurboordzijde en de enkele sponning aan bakboordzijde zijn nu verlost van hun afdichting met vuilniszakken.
  

30 maart 2013

Vanaf heden ben ik de trotse eigenaar van een stalen kruiser. Gekocht in Amsterdam en via de Amstel en het Noordzeekanaal naar de nieuwe ligplaats langs de Voorzaan gevaren.

Eerste indruk: prima boot en wat is het fijn om met enige beschutting te kunnen varen!

  

1 opmerking:

  1. goedemiddag,
    is de kruiser ondertussen al af of komen er nog meer foto's?
    ik ben zelf namelijk ook bezig en vind het wel leuk om te kijken en af te kijken.
    vriendelijke groet.

    BeantwoordenVerwijderen